یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

گراني ADSL نتيجه افزايش تعرفه پهناي باند اينترنت؟

ADSL

جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷:۰۰


عضو کميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه‌يي معتقد است: زماني که هزينه پهناي باند بالا برود هيچ چاره‌اي جز افزايش قيمت ADSL باقي نمي‌ماند.

علي توسلي در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ارتباط با افزايش تعرفه اينترنت اظهار کرد: پيش از اين مخابرات براي هر STM1 که حدود 150 مگ حدود 36 يا 37 ميليون تومان از شرکت‌هاي PAP مطالبه مي‌کرد اما طبق مصوبه جديد اين رقم به بيش از 58 ميليون رسيده و حدود 60 تا 70 درصد افزايش تعرفه خواهيم داشت.

او در عين حال يادآور شد: اکنون اين افزايش قيمت برخلاف روند هفت يا هشت سال گذشته است چرا که طي اين سال‌ها مدام تعرفه‌هاي اينترنت براي مصرف کننده نهايي کاهش پيدا مي‌کرد و اينترنت به عنوان يک خدمت ضروري و زيرساختي در توسعه ملي کشور به شمار مي رفت.

او در ادامه در پاسخ به اين سوال که برخي مي‌گويند با ايجاد اين شرايط شرکت‌هاي عرضه کننده اينترنت مجبور به کم فروشي يا کاستن از کيفيت خود خواهند شد، خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار اينترنت در حال حاضر به شدت رقابتي است فکر نمي‌کنم شرکتي چنين ريسکي کند که بخواهد از کيفيت خدمات خود بکاهد. بنابراين تنها راهي که باقي مي‌ماند افزايش قيمت‌هاست.

عضو کميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه‌يي ادامه داد: براي يکسان‌سازي تعرفه فروش يکي از راه‌کار بررسي شده (مصوبه 152) اين است که مبلغ ثابتي براي اتصال در نظر گرفته شود و بعد از آن براي هر ميزان مصرف (گيگ مصرفي کاربر) يک رقم در نظر گرفته شود که مجموع ميزان مصرف و تعرفه اتصال رقم قابل پرداخت کاربر باشد، مصوبه بعدي افزايش قيمت پهناي باند عملا هزينه حجم مصرفي (گيگ) را در مصوبه قبلي منطقا به زيان کاربر نهايي شده افزايش خواهد داد.

توسلي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود عنوان کرد: ‌اکنون مدت‌هاست که شرکت‌هاي PAP با مسوولان ذي‌ربط برروي اين موضوع به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند و درنهايت به اين نتيجه رسيده‌اند که قيمت تمام شده شامل چه مواردي مي‌شود؛ اکنون اکثر شرکت‌ها هم برروي اين مدل توافق دارند.

او ادامه داد: ممکن است که برروي رقمي که براي هر يک از اين بخش‌ها در نظر گرفته مي‌شود بحث‌هايي وجود داشته باشد اما مشروط بر اين‌که مخابرات هم اين قاعده را قبول کند با اين شيوه مي‌توان در مسير کم و بيش درست بازار رقابتي حرکت کرد. اما اگر قرار باشد مخابرات از اين قانون پيروي نکند ديگر امکان رقابت وجود نخواهد داشت کما اين‌که همين حالا هم کسي نمي‌تواند با مخابرات رقابت کند.

وي ادامه داد: اگر قيمت پهناي باند بالا رود به هر حال شرکت‌هاي اينترنتي چاره‌اي جز افزايش قيمت نخواهند داشت و نکته جالب اين که به احتمال زياد پس از افزايش هزينه پهناي باند احتمالا چندي بعد بحث افزايش هزينه‌هاي انتقال هم مطرح خواهد شد که درنهايت طرح چنين افزايش قيمتي براي توسعه اين صنعت نوپا مناسب نيست و جلوي توسعه ملي ارتباطات را مي‌گيرد در شرايط کنوني هنوز کشور نياز به توسعه تا رسيدن به استاندارد جهاني در اين زمينه دارد.

توسلي درباره اين که گفته مي‌شود از اين افزايش قيمت تنها حدود 10 تا 15 درصد متوجه مصرف کننده نهايي مي‌شود خاطرنشان کرد: بعيد مي‌دانم و قاعدتا بايد ميزان افزايش هزينه‌هاي کاربران بيش از اين حجم باشد. چرا که معمولا حدود 35 درصد از هزينه‌اي که کاربران پرداخت مي‌کنند هزينه پهناي باند است و اگر قرار باشد هزينه‌ها حدود 60 درصد بالا برود براي کاربر نهايي نيز بيش از20 درصد افزايش قيمت خواهيم داشت. اين نکته را هم بايد درنظر گرفت که اصولا به‌دلايل مختلف حجم مصرف کاربر نهايي در حال افزايش مداوم است.

وي در عين حال خاطرنشان کرد: با اين وجود ضرر اصلي در اين بخش متوجه شرکت‌هاي ارائه کننده اينترنت است چراکه هرچه قيمت بالاتر برود مشکلات آن‌ها براي فروش بيش‌تر مي‌شود و جذب کاربر دشواتر.

توسلي همچنين يادآور شد: اکنون نيز در شرکت‌ها براي جذب کاربر جديد دچار مشکل هستند چرا که براي طيف جديد و کم درآمدتر کاربران (بايد توجه کرد که اتفاقا اين افزايش قيمت فشار بيشتري را بر اقشار کم درآمد که تازه جذب مي‌شوند خواهد داشت) هزينه اهميت جدي‌تري دارد، طي اين سال‌هاي اخير ميزان کاربران اينترنت به سرعت رشد کرده و پس از اين در اين زمينه در صورت افزايش قيمت ممکن است با نوعي کاهش رشد مواجه شويم.

او در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که آيا درست است که گفته مي‌شود برخي شرکت‌ها جلوي عقد قراردادهاي بلندمدت خود براي اشتراک ADSL را گرفته‌اند، توضيح داد: بعيد مي‌دانم شرکت‌ها چنين کاري کنند چرا که اين موضوع به نفع آن‌ها نيست.

وي در عين حال يادآور شد: البته ممکن است براي مدتي و به نشانه اعتراض به افزايش يکباره تعرفه‌ها، شرکت‌ها تا مدتي چنين سياستي را پيش بگيرند اما به هر دليل اگر قرار باشد چنين اتفاقي رخ دهد براي شرکت‌هاي اينترنتي نتيجه مثبتي نخواهد داشت.

عضو کميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه‌يي در ادامه اظهار کرد: اگر اکنون که مخابرات با تمام توان و تبليغات گسترده وارد عرصه فروش ADSL شد، بايد طبق تعرفه‌هاي مصوبه مثل ساير شرکت‌هاي خصوصي عمل کند منطقا نبايد قيمت‌هاي تمام شده مخابرات چناچه درست محاسبه شود با شرکت‌هاي ديگر تفاوت فاحشي داشته باشد که بتواند ارزان‌تر بفروشد!؟

وي در پايان يادآور شد: تا اين اواخر تا آنجا که من از قيمت‌هاي بين المللي خريد اطلاع دارم قيمت خريد زيرساخت و قيمت فروش به شرکت‌ها فاصله زيادي داشته است و شايد بهتر باشد حاشيه سود کمتري بجاي افزايش قيمت در نظر گرفته شود تا توسعه اين نياز زيرساختي کشور در جهان معاصر و پر رقابت دچار اختلال بيش‌تر نشود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو